Training Cultuur in de Klas

Ieder schooljaar worden er verschillende Cultuurtrainingen in de klas aangeboden door ervaren vakdocenten. In elke training staat een cultuurdiscipline centraal. Er wordt met de deelnemers gewerkt aan deskundigheidsbevordering, uitgangspunten van het (kunst)vak en toepassingen binnen het primair onderwijs. Doen, ervaren en toepassen in de klas staan voorop.
Zo wordt de kwaliteit van het cultuuronderwijs op laagdrempelige wijze ontwikkeld en verbeterd. De trainingen zijn geschikt voor iedereen, ook voor de docenten die de eerste stappen (willen gaan) zetten in het cultuuronderwijs.

Schrijf je in voor Cultuur in de Klas 2024

Literatuur in de klas

Docent: Isabelle de Ridder
Lezen en creatief schrijven: Woensdag 31 januari van 13.30-16.00
Poëzie in alle groepen: Woensdag 7 februari van 13.30-16.00
Locatie: Trainingsruimte Bibliotheek Zoetermeer, Stadhuisplein 1, Zoetermeer

Ontwikkel je verder op het gebied van jeugdliteratuur en literatuureducatie bij de trainingen ‘Literatuur in de klas’. In de eerste bijeenkomt is er aandacht voor de wisselwerking tussen creatief schrijven en lezen. De tweede bijeenkomst staat in het teken van poëzie. Beide bijeenkomsten reiken veel leuke, uitdagende activiteiten aan voor in de klas.
De trainingen zijn voor alle leerkrachten (ongeacht niveau) en geschikt voor iedereen die meer wil weten over creatief schrijven en poëzie. Het is zeker ook mogelijk om maar één van de trainingen te volgen.

Aanmelden uiterlijk 24 januari, doorgang vanaf 8 deelnemers per training.

Musical in de klas

Docent: Hille de Jong
Datum en tijd: Woensdag 6 maart van 13.30-15.30
Locatie: CKC & partners, Leidsewallen 80, Zoetermeer

In de musicaltraining krijg je allemaal tips voor de eindmusical. Waar begin je, hoe verdeel je de rollen, hoe speel je een rol, hoe zorg je voor verstaanbaarheid en wat doe je als een leerling bijvoorbeeld niet kan zingen? Je krijgt tips & tricks om er een spetterende voorstelling van te maken. Ook als je geen ‘groep 8 eindmusical’ doet, zijn de tips toepasbaar op andere voorstellingen die je maakt met kinderen.

Aanmelden uiterlijk 28 februari, doorgang vanaf 5 deelnemers.

Muziek in de klas

Docent: Karola Seits
Onderbouw: maandag 8 april van 15.45-17.15
Bovenbouw: maandag 15 april van 15.45-17.15
Locatie: CKC & partners, Leidsewallen 80, Zoetermeer

Ben je op zoek naar nieuwe ideeën voor de muzieklessen op school? Wil je vaker aan muziek doen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Of misschien ben jij wel degene die aan meerdere klassen muziek geeft en kan je wat inspiratie gebruiken? Dan is deze cultuurtraining voor jou! Je krijgt tips voor het geven van lessen uit de methodes 123Zing en ZangExpress, maar ook als je hiervan geen gebruik maakt, leer je genoeg over het gebruik van instrumenten en het inzetten van beweging. De eerste bijeenkomst richt zich op muziekles voor leerlingen van 4 t/m 7 jaar (onderbouw), de tweede voor 8 t/m 12 jaar (bovenbouw).

Aanmelden uiterlijk 1 april, doorgang vanaf 5 deelnemers per training.

Beeldende Kunst in de klas

Docent: Vérolique Jacobse
Datum en tijd: woensdag 17 april van 13.30-16.30
Locatie: Kunstgarage Franx, Vlamingstraat 1, Zoetermeer

Leren kijken én doen: dat is in een notendop de training 'Beeldende kunst in de klas'. Wat is de kern van het vak beeldende vorming? Hoe is de ontwikkeling van kinderen voor de kunstvakken en hoe geef je concreet vorm aan 'kunst maken' en 'kunst meemaken'? Dat alles komt aan de orde tijdens deze training: een combinatie van theorie en praktijk. Uiteraard gaan we ook zelf ervaren en doen! Na deze bijeenkomst heb je handvatten om zelf een les te geven aan de hand van de stappen van het creatieve proces en heb je ervaren hoe je een kunstkijk-gesprek kan voeren met je leerlingen.

Aanmelden uiterlijk 10 april, doorgang vanaf 5 deelnemers.

Techniek en creativiteit in de klas: Makey Makey

Door: ReWire
Datum en tijd: in mei, wordt later bekend gemaakt.
Locatie: CKC & partners, Leidsewallen 80, Zoetermeer

Ben je technisch of creatief? Dit is natuurlijk een achterhaalde uitspraak en de Makey Makey is daar het bewijs van! Dit apparaatje geeft toegang tot vele creatieve toepassingen. Leer meer over de mogelijkheden van de Makey Makey en hoe je deze inzet in de klas.

Mail voor meer informatie naar info@cultuurentechniekopschool.nl, of schrijf je gelijk in voor één of meerdere Cultuur in de Klas trainingen. Schrijf je in voor Cultuur in de Klas 2024