NPO Cultuur 2023-2024

Vanuit het Nationaal Programma Onderwijs voor cultuur (NPO) worden gratis activiteiten aangeboden naast het reguliere aanbod. Dit wordt verzorgd door Cultuur en Techniek op School en Wijck. Deze activiteiten lopen uiteen van vakantieprogramma's tot eenmalige workshops op school. Hieronder zijn de gratis programma's voor het primair onderwijs te vinden. Inschrijven kan tot

Vakantieprogramma's

Klik hier voor meer info

NPO Cultuur Workshops én Voorstellingen

Er zijn gratis workshops beschikbaar waarbij leerlingen met één van onze vakdocenten op school aan de slag gaan.
Inschrijven voor de workshops kan tot 29 september 2023, dus grijp die kans!

Nieuw

Dit schooljaar mogen de groepen 6 en 7 kosteloos een voorstelling bezoeken.
Er is eenmalig een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, dus mis dit niet!

Workshop Beeldend | Van Klank naar Kunst

Groep: 3
Duur: 75 minuten
Periode: september t/m november 2023

In deze workshop beeldende kunst laten de leerlingen zich inspireren door muziek. Welk gevoel krijg jij bij mij muziek? En hoe ziet dit gevoel eruit in je eigen kunstwerk? De leerlingen onderzoeken dit en ontdekken wat zij zelf willen verbeelden in een kunstwerk. De docent komt met verrassende materialen, stimuleert en coacht ze in hun maakproces.

Workshop Dans | Dans je schilderij

Groep: 4
Locatie: speellokaal, de aula of gymzaal
Periode: september t/m november 2023

De dansdocent neemt de leerlingen mee naar een denkbeeldig museum. Maar hoe kom je daar en hoe beweeg je dan? De leerlingen kijken naar afbeeldingen van schilderijen. Ze onderzoeken hoe ze het schilderij al dansend tot leven kunnen brengen. Welke bewegingen horen hierbij en welke emotie brengt dit met zich mee? Vervolgens gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met een eigen schilderij. En dan... presenteren maar, voor elkaar, op muziek!

Voor inschrijven en meer info

Workshop Theater | FantaZie!

Groep: 5
Locatie: speellokaal, de aula of gymzaal
Periode: september t/m november 2023

In deze theaterworkshop gebruiken de leerlingen hun fantasie om een zelfbedachte scène te maken. De theaterdocent begeleidt ze naar het moment dat ze zelf acteren. Ze spelen een rol in hun eigen scènes en presenteren dit aan elkaar.

Cabaretvoorstelling | Straks komt er niemand op mijn feestje

Groep: 6
Locatie: kleine Zaal Stadstheater of theaterzaal CKC & Partners
Duur: 45 minuten
Data: 23, 24 oktober 2023 I 7, 9 (let op: afwijkende locatie!), 14 november 2023

Liedjesschrijver en cabaretier Jasper Smit maakt grote kleinkunst voor jonge mensen. Hij maakt puntgave liedjes die ergens over gaan. Over woorden die je niet mag gebruiken, over irritante grote zussen waar je toch niet zonder kunt, over altijd moeten zitten, terwijl je wil spring-spring-springen, en over bang zijn dat er niemand op je feestje komt. Eigenzinnige, meezingbare liedjes over belangrijke dingen in een kinderleven. Vaak grappig, soms serieus, goudeerlijk én met een vlijmscherp randje.

Workshop Muziek | Filmmuziek

Groep: 7
Periode: september t/m november 2023

Een film zonder muziek, kun je je dat voorstellen? Is het dan nog wel spannend of grappig? De muziek maakt dat je in een film gezogen wordt. In deze workshop ontdekken de leerlingen de rol van muziek en gaan ze zelf experimenteren met geluid... wat past het beste bij de tekenfilm?

Voor inschrijven en meer info

Muziek- en dansvoorstelling | Sorry...

Groep: 7
Locatie: theaterzaal CKC & Partners
Duur: voorstelling 50 minuten | workshop ca. 30 minuten
Data: 4, 5, 7, 18, 19, 22 maart 2024
Bijzonderheden: na de voorstelling volgt aansluitend een dansworkshop

De leerlingen van groep 7 gaan naar de voorstelling 'Sorry...' van Lonneke van Leth Dans, in samenwerking met slagwerkgroep Percossa. De dansers nemen een kijkje in de keuken van oosterse vechtkunsten als Karate, Tai Chi, en Pencak Silat. Percossa verdedigt zichzelf met pittig live slagwerk. 'Sorry… ' is een humoristische voorstelling die laat zien dat alleen ‘sorry’ zeggen soms niet genoeg is.

Workshop Beeldend en Techniek | Levende wezens van klei

Groep: 8
Duur: 75 minuten
Periode: september t/m november 2023
Bijzonderheden: er is klei nodig voor deze workshop. Deze kan gratis opgehaald worden bij CKC & Partners. Mail naar info@cultuurentechniekopschool.nl om een afspraak te maken voor het afhalen van de klei.

In deze workshop kleien de leerlingen rondom de vingers een wezen, wat met behulp van verschillende geluiden, tot leven komt als de hand beweegt. Tijdens deze workshop verkennen leerlingen het materiaal klei met verschillende zintuigen: zien, voelen en horen. Leerlingen leren over de wetenschap achter geluid en ontdekken de antwoorden op vragen als: waarom zorgt het toevoegen van water aan klei ervoor dat het anders klinkt? Hoe kan ik met verschillende beweging verschillende geluiden creëren?