Leerlijn Erfgoed

Erfgoededucatie gaat over maken, bewaren, betekenis geven en doorgeven. Door dingen te willen bewaren ontstaat erfgoed. Mensen geven steeds opnieuw betekenis aan de wereld om hen, waardoor erfgoed zich door de tijd heen ontwikkelt. Ook de omgeving en verschillende achtergronden spelen een rol. Hierdoor kan het denken over erfgoed verschillen van groep tot groep of zelfs van persoon tot persoon.

In deze leerlijn kijken leerlingen op verschillende manieren naar erfgoed. Door te bedenken, te voelen en te verwoorden wat zij van erfgoed vinden ervaren ze dat hun stem ertoe doet en zij actief meedoen aan betekenisgeving. Hierdoor valt erfgoedwijsheid niet alleen onder cultuureducatie, maar sluit het ook goed aan bij doelen van Burgerschap, Taalonderwijs, Vreedzame school en meer.

Download Introductie op de leerlijn

De bijlages die horen bij de verschillende lessen, zitten in de erfgoedkist. De leskist is gratis te leen en bevat fysieke materialen als aanvulling op de lessen. Veel bijlages zitten ook in de kist zodat alle afbeeldingen e.d. niet geprint hoeven worden.

Download leerlijnen:

 

Groep 1 en 2

Brief Opa B. (om voor te lezen) -
Bijlage B I Foto's bij voorwerpen leskist (reserve) -
Kaartspel vroeger en nu (reserve) -

Bijlage les 2: Onderstaande kaarten zitten in de leskist, toon ze op het digibord om voor te bespreken. 

Bijlage D I Alles van waarde: vier kaarten met pictogrammen -

Groep 3

Bijlages les 2: toon bijlage 1a op het digibord om klassikaal voor te bespreken. De kwartetten zitten in de leskist. Wanneer je meerdere exemplaren nodig hebt kun je ervoor kiezen een extra set uit te printen (bij voorkeur op A6 formaat). 

Lessen voor groep 3 -
Bijlage 1a (leerlingmateriaal om klassikaal voor te bespreken) -
Kwartetspel (reserve) -

Groep 4

Lessen voor groep 4 -

Bijlage les 1: het werkblad is te vinden in de leskist of te printen via de link. 

Werkblad 1 -

Bijlages les 2: toon afeelding A op het digibord. Het werkblad is te vinden in de leskist of te printen via de link. 

Afbeelding A: Willem van Egmond -
Werkblad 2 -

Groep 5

Lessen voor groep 5 -

Bijlages les 1: het werkblad is te vinden in de leskist of te printen via de link. Kies 1 van de Zoom afbeeldingen en open op het digibord. De decor abeeldingen zijn te vinden in de leskist, onderstaande link dient als reserve. 

Werkblad -
Zoom: afbeelding A1-A2-A3 -
Zoom: afbeelding B1-B2-B3 -
Decor verhaal: afbeeldingen C1 t/m C4 (reserve) -

Bijlage les 2: bijlage E is te vinden in de leskist, onderstaande link kan gebruikt worden wanneer de kist niet aanwezig is in de school of kaarten ontbreken. 

Bijlage E: kaartjes met scenes uit hoofdstuk 7 van Dik Trom (tableau vivant) -

Groep 6

Lessen voor groep 6 -

Bijlages les 1: het werkblad en de foto's bij de wandeling in Zoetermeer zitten in de leskist. Wanneer de leskist niet in de school is of de inhoud ontbreekt kunnen onderstaande documenten gebruikt worden. Voor de leerkkracht is er ook een aparte bijlage voor de route van de wandeling (zie bijlage 1 in de bovenstaande lessen)  

Foto's bij wandeling in Zoetermeer WO II (reserve) -
Route Wandeling in Zoetermeer WO II (voor de leerkracht) -
Werkblad: gedachtenwolkje -

Bijlage les 2: toon op het digibord. 

Afbeelding A: 4 vrijheid en vredesymbolen -

Groep 7

Ga naar de lessen voor groep 7 -

Bijlages les 1: het werkblad is te vinden in de leskist of te printen via de link. De persoonskaarten zitten in de leskist of zijn te downloaden via onderstaande link.

Werkblad 1: historische personen -
Persoonskaarten -

Bijlages les 2: toon bijlage A op het digibord. Het werkblad is te vinden in de leskist of te printen via de link.

Bijlage A: klassenfoto uit 1935 -
Werkblad 2: mijn verhaal -

Groep 8

Lessen voor groep 8 -

Bijlages les 1: toon afbeelding A op het digibord. Het werkblad is te vinden in de leskist of te printen via de link. Toon de  monumentkaar op het digibord. 

Afbeelding A; bakkerij De Duif -
Monumentenkaart -
Werkblad: monumentenlijst -

Bijlage les 2: toon afbeelding B op het digibord. 

Afbeelding B: onze hangplek?! -
Leerlijn ontwikkeld door Angela Manders